Nacionālā botāniskā dārza Vides izglītības centrs “Botania” piedāvā skolām jaunu nodarbību programmu, kas sastāv no trīs posmu nodarbībām dabas zinātņu un bioloģijas stundu papildināšanai. Tēmas izgaismo dažādas norises dabā un dabas izziņā. Nodarbību saturs veidots, iekļaujot sasniedzamos rezultātus atbilstoši skolu programmām un Skola2030 izglītības standartam. Skolotāji piesakoties šīm nodarbībām saņems mācību materiālus darbam klasē, lai sagatavotu skolēnus nodarbībai NBD, nodarbību NBD speciālistu vadībā un materiālus nodarbībai pēc klātienes nodarbības NBD.
Skolām šīs programmas ietvaros ir paredzētas piecas nodarbības visām vecuma grupām:
- “Augi un maņas” 1.-3. klasei (uzzini vairāk…)
- “Iepazīsimies – es esmu augs!” 1.-3. klasei (uzzini vairāk…)
- “Augu nozīme cilvēku dzīvē” 4.-6. klasei (uzzini vairāk…)
- “Augu vairošanās. Zieda stāsts” 9. klasei (uzzini vairāk…)
- “Dzīvības procesi auga orgānos” 10.-12. klasei (uzzini vairāk…)
Praktiskā informācija par pieteikšanās kārtību
- Materiālus mācību stundai pirms “Botania” apmeklējuma skolotājs saņems, rezervējot nodarbības laiku.
- “Botania” apmeklējuma dienā skolotājs iegūs materiālus tēmu noslēdzošajai mācību stundai skolā.
- Pieteikšanās zvanot +371 65795727 vai rakstot e-pastu info@botania.lv. Rezervācija stāsies spēkā pēc apstiprinājuma e-pasta saņemšanas.
- Nodarbības klātienē tiek organizētas trešdienās, ceturtdienās vai piektdienās.
- Klātienes nodarbību vieta Nacionālā botāniskā dārza Vides izglītības centrā “Botania”, Salaspilī, Miera ielā 1.
- Maksa par nodarbību vienai grupai: 45 EUR. Papildu katram skolēnam jāiegādājas ieejas biļete Botāniskajā dārzā, cena – 4 EUR.
- Maksimālais skolēnu skaits grupā: 25, ja skolēnu ir vairāk, nodarbību organizē divās grupās.
Aicinām skolotājus izmantot iespēju un kopā ar bērniem atklāt augu valstību!
1. “Augi un maņas” 1.-3. klasei
Trīs nodarbību cikls skolotājiem: praktiska nodarbība Nacionālā botāniskā dārza Vides izglītības centrā “Botania” centra speciālistu vadībā, mācību materiāli sagatavošanās un noslēdzošajai nodarbībai skolā.
- Dabaszinību stundā pirms viesošanās “Botania” skolēni mācās, kādas maņas ir cilvēkiem un kādi orgāni ir augiem.
- Nodarbībā “Botania” (90 min.) teorētiskās zināšanas tiek pielietotas praktiski: skolēni, izmantojot visas maņas, meklē, pēta un salīdzina augus un to daļas ekspozīcijā. Pēc izpētes kopīgi pārdomā, spriež un rod atbildes uz jautājumiem par augiem: “Vai biešu zupa ir garšīga?”, “Kāpēc koks ir ciets, bet skaidas mīkstas?”, “Vai visi ziedi smaržo?” u.tml., līdz kopīgi secina par maņu orgānu nozīmi ikdienā.
- Atgriežoties skolas solā, skolēni var turpināt ar maņām iepazīt augu pasauli: degustēt augu tējas un atspoguļot ar maņām uztverto augu pasauli radošā projektā.
Nodarbību ciklā “Augi un maņas” skolēni apgūs punktus no pamatskolas programmas:
-
Katram organismam ir tam raksturīgas pazīmes – forma, krāsa, ķermeņa daļas, pēc kurām tos iespējams pazīt, atšķirt, salīdzināt un grupēt. (D.Li.7.)
Augi ir dažādi, taču tiem ir līdzīga uzbūve (lapa, arī skuja, stumbrs, sakne, zieds, auglis). (D.Li.7.)
Novēro organismus dabā (augus, dzīvniekus), izmantojot dažādas maņas: redzi, dzirdi, ožu, tausti. (D.3.11.8.1.; D.3.11.7.1.; D.3.11.9.1.)
Salīdzina novērotos objektus (augus, dzīvniekus), nosaucot līdzīgās un atšķirīgās pazīmes. (D.3.11.1.1; D.3.10.1.)
2. “Iepazīsimies – es esmu augs!” 1.-3. klasei
Trīs nodarbību cikls skolotājiem: praktiska nodarbība Nacionālā botāniskā dārza Vides izglītības centrā “Botania” centra speciālistu vadībā, mācību materiāli sagatavošanās un noslēdzošajai nodarbībai skolā.
- Dabaszinību stundā pirms viesošanās “Botania” skolēni mācās, kādas daļas ir augiem.
- Nodarbībā “Botania” (90 min.) ekspozīcijā teorētiskās zināšanas tiek pielietotas praktiski: skolēni iejūtas augu pētnieku un detektīvu lomās, meklējot augu daļas un radošā zīmējumā veidojot savu superaugu.
- Atgriežoties skolā, bērni var atkārtot un nostiprināt iegūtās zināšanas par augu pazīmēm, izspēlējot spēli. Grupējot pašu radītos augus, skolēni atklāj kā kopīgās tā atšķirīgās augu pazīmes.
Nodarbību ciklā "Iepazīsimies – es esmu augs!" skolēni apgūs šos punktus no pamatskolas programmas:
-
-
Augi ir dažādi, taču tiem ir līdzīga uzbūve (lapa, arī skuja, stumbrs, sakne, zieds, auglis). (D.Li.7.)
Katram organismam ir tam raksturīgas pazīmes – forma, krāsa, ķermeņa daļas, pēc kurām tos iespējams pazīt, atšķirt, salīdzināt un grupēt. (D.Li.7.)
3. “Augu nozīme cilvēku dzīvē” 4.-6. klasei
Trīs nodarbību cikls skolotājiem: praktiska nodarbība Nacionālā botāniskā dārza Vides izglītības centrā “Botania” centra speciālistu vadībā, mācību materiāli sagatavošanās un noslēdzošajai nodarbībai skolā.
- Dabaszinību stundā pirms viesošanās “Botania” skolēni izvērtē augu lomu savā dzīvē, analizējot savas ikdienas darbības. Diskutējot par augu iesaisti ikdienā, skolēni gūst izpratni par to, cik ļoti dzīvība uz Zemes ir atkarīga no augiem.
- Nodarbība “Botania” (90 min.) paplašina šo izpratni, reizē attīstot meklēšanas un analizēšanas prasmes. Skolēnu uzdevums ir sameklēt augu izmantošanas iespējas ekspozīcijas stendu krāsainajā kaleidoskopā: atklāt sakņu, stumbru, lapu, ziedu, augļu un sēklu nozīmi cilvēku dzīvē.
- Atgriežoties skolā, skolēniem tiek piedāvāta iespēja pārvērst iegūtās zināšanas radošos projektos, mudinot novērtēt dabas resursus un mācīties tos saglabāt nākotnei.
Nodarbību ciklā "Augu nozīme cilvēku dzīvē" skolēni apgūs šo punktu no pamatskolas programmas:
-
-
Dabas resursu īpašības cilvēks izmanto, lai iegūtu ikdienā nepieciešamas vielas, materiālus, enerģiju un izgatavotu sadzīves priekšmetus. (D.Li.5.)
4. “Augu vairošanās. Zieda stāsts” 7.-9. klasei
Trīs nodarbību cikls skolotājiem: praktiska nodarbība Nacionālā botāniskā dārza Vides izglītības centrā “Botania” centra speciālistu vadībā, mācību materiāli sagatavošanās un noslēdzošajai bioloģijas stundai skolā.
- Bioloģijas stundā pirms viesošanās “Botania” skolēni atsauc atmiņā ziedaugu dzīves ciklu un iemācās nosaukt un raksturot ziedaugu vairošanās veidus – dzimumvairošanos un bezdzimumvairošanos. Tas nodrošinās teorētisko pamatu nākamās nodarbības praktiskajām aktivitātēm.
- Nodarbībā “Botania” ekspozīcijā (120 min.) skolēni izpēta ziedu daudzveidību, mācās terminus vientuļš zieds, ziedkopa, viendzimuma un divdzimuma zieds, kauslapas, vainaglapas, putekšņlapas, auglenīca. Noslēgumā skolēni preparē ziedus – praktiski apgūst zieda uzbūvi, un nostiprina apgūtos terminus.
- Atgriežoties skolā, skolēni tiek iedvesmoti veidot ziedu modeļus, radošā veidā nostiprinot zināšanas par augu dzimumvairošanos.
Nodarbību ciklā "Augu vairošanās. Zieda stāsts" skolēni apgūs šos punktus no programmas parauga:
Organismi vairojas bezdzimumiski un/vai dzimumiski. (D.Li.7.)
Ziedaugu dzimumvairošanās orgāns ir zieds, no tā rodas auglis un sēkla/sēklas. (D.Li.7.; D.Li.9.)
5. “Dzīvības procesi auga orgānos” 10.-12. klasei
Trīs nodarbību cikls skolotājiem: praktiska nodarbība Nacionālā botāniskā dārza Vides izglītības centrā “Botania” centra speciālistu vadībā, mācību materiāli sagatavošanās un noslēdzošajai bioloģijas stundai skolā.
- Bioloģijas stundā pirms viesošanās “Botania” skolēni veic laboratorijas darbu “Ogļhidrāti augos”: veido banāna šūnu mikropreparātus, analizē vizuālo informāciju un publikācijas, izdarot secinājumus par ogļhidrātu uzkrāšanos augos. Šo materiālu var izmantot, mācoties organismu ķīmisko sastāvu un apgūstot ogļhidrātu veidus.
- Nodarbībā “Botania” (120 min.) jaunieši darbojas ekspozīcijā, meklējot atbildes uz jautājumiem par katra auga orgāna funkcijām un dzīvības procesiem tajā. Nodarbības mērķis ir atkārtot un atsaukt atmiņā pamatlietas, ko skolēni apguvuši 7.-9. klasē. Apmeklējums palīdzēs diagnosticēt pamatzināšanas par auga orgāniem, to funkcijām un fizioloģiskajiem procesiem augos, pirms tiek padziļināti apgūti šo procesu molekulārie mehānismi un bioķīmija.
- Atgriežoties skolā, jaunieši padziļināti apgūst fotosintēzes procesu.
Nodarbību ciklā "Dzīvības procesi auga orgānos" skolēni apgūs šo punktu no programmas parauga:
Raksturo dzīvības procesus auga lapā, stumbrā un saknē, lai veidotu ieteikumus, kā paaugstināt augu produktivitāti lauksaimniecībā. (D.A.7.2.4.)